Vaikka moni haaveileekin omasta yrityksestä, saattaa hyvän liikeidean keksiminen tuntua haastavalta. Kerromme tällä sivulla muutamin vinkin, joista lähteä liikkeelle.
Mieti aivan ensimmäiseksi, millaisia tuotteita tai palveluja voisit kaupata?
Aivan ensimmäiseksi kannattaa miettiä, millaisia tuotteita tai palveluja voisit tuottaa ja myydä. Mieti millaisia kykyjä ja asiantuntemusta sinulta löytyy? Mitkä ovat vahvuutesi? Mikä on se ala, jonka tunnet kuin omat taskusi? Millaisia taitoja omaat? Mitä voisit antaa muille? Onko sinulla verkostoja ja jos on, niin millä aloilla?
Tutustu nykyiseen yrityskenttään
Sen jälkeen, kun olet miettinyt, millaisia tuotteita tai palveluja voisit tuottaa markkinoille, on aika tutustua alan nykyiseen yrityskenttään mahdollisimman laaja-alaisesti. Mieti myös ajan alalle vaikuttavaa henkeä ja sitä, mitä ihmiset juuri tällä hetkellä arvostavat. On tärkeää määritellä, mistä kohderyhmä olisi valmis maksamaan ja kuinka paljon. Voit lähestyä tätä kysymystä esimerkiksi miettimällä mistä itse olisit valmis maksamaan ja kuinka paljon.
Usko omaan liikeideaasi
On tärkeää, että uskot itse liikeideaasi, sillä jos et edes itse usko siihen, niin kuka sitten uskoisi? Ellet kykene vakuuttamaan edes itseäsi liikeideasi erinomaisuudesta, niin miten ihmeessä kykenisit vakuuttamaan muut? Usein oman intohimon ympärille perustetut liikeideat ovat olleet niitä, jotka ovat menestyneet kaikista parhaiten.
Määrittele yrityksesi kohderyhmä
On tärkeää määritellä yrityksesi kohderyhmä ja miettiä ketkä voisivat olla yrityksesi potentiaalisia maksavia asiakkaita. Mitä ikäryhmää he edustaisivat? Entä mitä ihmisryhmää he edustaisivat? Olisiko yrityksesi tarkoitus toimia tietyssä kaupungissa tai paikkakunnalla vai netissä? Vai voisiko se toimia molemmissa? Ideasi pitäisi olla sellainen, että asiakkaasi hyötyisivät siitä, mutta toisaalta sen pitäisi olla myös toteutettavissa kohtuulliseen hintaan. Liian korkea hinta saattaa karkottaa osan potentiaalisista asiakkaista. Tuotteiden ja palveluiden hintalaatusuhteesta puhutaan paljon ja tämän suhteen pohtiminen onkin tärkeää jo siinä vaiheessa, kun pohdit mitä yrityksesi voisi tuottaa, kenelle se tuottaisi näitä palveluja tai tuotteita ja miten tuotteet tai palvelut tuotettaisiin.