Asiakkuudenhallinnan eli CRM:n voidaan sanoa olevan yksi yrityksen menestyksen tukipilareista. Kerromme tässä artikkelissa lyhyesti miksi. Lisäksi annamme vinkkejä, joiden avulla myös sinun yrityksesi on mahdollista ottaa CRM haltuun.
CRM:n merkitys
Yksi yritystoiminnan kenties kuluneimmista fraaseista on se, että asiakas on kuningas. Tässä kuluneessa fraasissa piilee kuitenkin totuuden siemen, sillä yritysten tulisi aina nähdä asiakkaansa kuninkaina, joiden miellyttäminen on yrityksen ensisijainen tehtävä. Erityisen ammattitaitoisesti toteutettu crm on onnistumisen avain!
Nykyasiakkaat ovat monin tavoin entistä vaativampia ja koventunut kilpailu lähes alalla kuin alalla on saanut aikaan sen, että tyytymätön asiakas vaihtaa helposti yrityksestä toiseen, jos kokee, ettei palvelutaso ole toivotulla tasolla. Onkin siis erityisen tärkeää, että yrityksen fokus on asiakkaissa ja että sen yksi suurimmista tavoitteista on pyrkiä ystävälliseen palveluun. Pahimmillaan huono asiakaspalvelu voi johtaa riitaisiin kuluttajariitoihin, jotka voivat pahimmillaan leimata yrityksen maineen pitkäksi aikaa epäedullisella tavalla. Leimasta voi olla vaikeaa päästä eroon, joten leimaantumista ja kuluttajariitoja kannattaa pyrkiä ennaltaehkäisemään kaikin mahdollisin tavoin, joista CRM on yksi ensisijaisista tavoista. Yrityksen ei koskaan pitäisi ottaa tulosvastuun ajatusta kevyesti!
Nykyään asiakassuhteet ovat melko monimutkaisia, eivätkä erilaiset Excel-taulukot ja paperiset muistilaput enää oikein tahdo riittää, jos yrityksellä on vähänkään enemmän asiakkaita. Monessa paikassa sijaitsevat tiedot asiakastapahtumista tekee niiden hallitsemisesta haastavaa eikä tavoitteellisella yrityksellä ole varaa mokata asiakassuhteitaan, sillä kuten sanottua, tyytymätön asiakas äänestää helposti jaloillaan ja siirtyy yritykseen, jossa hän kokee saavansa parempaa palvelua. Juuri tästä syystä modernit CRM-tietojärjestelmät ovat tarpeen ja voivat auttaa hoitamaan asiakkuudet selkeästi, nopeasti ja työntekijöiden aikaa säästäen.
Mistä laadukas CRM?
Jos etsit yrityksellesi laadukasta ja ammattimaista CRM-järjestelmää, joka on näppärä ottaa käyttöön, kannattaa tutustua Lime CRM -järjestelmään, joka lupaa hoitaa asiakkuudenhallintasi ihan omalla tyylillään. Järjestelmä auttaa pitämään yrityksen asiakkuudenhallinnan järjestyksessä ja tehostaa yrityksen toimintaa. Parhaimmillaan hyvä CRM toimii asiakasmagneetin tavoin. Järjestystä asiakkuudenhallintaan saadaan, kun yrityksen jokainen sidosryhmä löytyy samasta paikasta – CRM-järjestelmästä. Aiemmin sidosryhmiä on saattanut olla talletettuina sinne ja tänne, kuten yksittäisiin Excel-taulukoihin, mikä on tehnyt niiden hallinnasta haastavaa ja aikaa vievää. On erittäin näppärää, kun esimerkiksi tavarantoimittajiin, yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin liittyvät tiedot on mahdollista lisätä yhteen ja samaan järjestelmään.
Järjestyksen lisäksi tämä tuo työskentelyyn aivan uudenlaista tehokkuutta. Asiakkaille toimiva CRM on iloinen asia, sillä sen avulla yritys saattaa jopa onnistua yllättämään asiakkaansa positiivisella tavalla. Tyytyväiset asiakkaat jäävät tavallista todennäköisemmin pysyviksi asiakkaiksi ja saattavat jopa suositella yrityksen palveluita muille. Tämä voi auttaa löytämään yritykselle uusia asiakkaita erityisen helposti. On ihan tunnettu tosiasia, että huonot asiakaskokemukset leviävät kulovalkean tavoin – mutta niin tekevät myös erityisen hyvät asiakaskokemukset!